Friday, December 3, 2010

::Sekadar Renungan ::


“Allah mguji keikhlasan bila bersendrian. Allah memberi kedewasaan bila ditimpa masalah. Allah akn melatih kesabaran dalam sesuatu kesakitan. Allah tak pernah mengambil sesuatu yg kite SAYANG kecuali dgn mengantikan yg lebih BAIK untuk kita.”
:: sedap ayat kat atas and ak 100% do agreed with it. thanx to Rumate Ct jijah, Yati. :) btul la pe yg dalam ayat tu. semua tu kita dah lalui. just tak fikir je bila kita ditimpa masalah. asyik bertanya “kenapa?” bila kita hilang sesuatu yang kita sayang, tnya lagi “kenapa?” bila sakit, pon tnya gak.. “kenapa?” senang cakap, kita selalu mempersoalkan apa yang berlaku dalam kehidupan kita.
:: kita tak sedar, apa yang berlaku dalam kehidupan ini, semua dah ditentukan. semuanya dah tertulis di luh mahfuz (ayat rumate). kita hanya berusaha, berdoa dan tawakal dengan setiap apa yang kita lakukan dan kita jalani setiap hari. meminta yang terbaik dan melakukan yang terbaik untuk kehidupan kita.
:: pengajarannye, jangan BERTANYA KENAPA bila kita ditimpa sesuatu musibah… semua kerana seperti yang dinyatakan di atas. Allah itu Maha Adil. Dia menyayangi umatnya. tak mungkin diberi sesuatu yang buruk terhadap umatNya.
:: setiap ujian yang diberikan kepada kita, ada hikmah disebaliknya yang perlu kita renungi semula dan mengambilnya sebagai pengajaran. Allah S.W.T tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu memikulnya. Dia lebih mengetahui umatnya. diberi musibah dan ujian kepada kita kerana Allah menyayangi kita. Ingat tu.
:: jangan merungut sebaliknya Bersyukur kerana tu tandanya Allah sayangkan kita. :)
:: haha! kenapa ak tulis? sekadar renungan bersama dan Motivasi untuk diri seniri. kesedaran yang perlu ada dalam diri kita.
:: Allah nk kita sedar, kita mungkin ada melakukan kesilapan di mana2. dengan menguji kita, kita akan mula sedar akan kesilapan itu.
:: finally, jangan sesekali MERUNGUT dengan apa jua halangan, rintangan, musibah, ujian dan sebagainya yg hadir dalam hidup kita.
:: Allah memberikan kita ujian, dia juga memberikan kita jalan penyelesaian. :) sooner or later.
::Omelan gadis kecil yang bercakap dari pengalaman. haha! ;) ak berkata2 kerana ak melalui semua itu dengan diri seniri. hidup ni ibarat roda.. kadang kita di atas, kadang kita di bawah. ada masanya kita akan menghadapi sesuatu yang mencabar dalam hidup kita. jadikan ia sebagai satu pengalaman. InsyaAllah.. :)
:: well… ni dulu wat masa nie. jmpa dalam post seterusnye yep klau da something yg ak nk share and story2 menarik k. bubye!! ;)
p/s : haisshh… ayat yati nie dah wat ak fikir banyak la.. insaf sebentar. hahahaha! thanx la coz bagi ayat tu yepp.. pasni ak ciplak plak ayat rumate ak plak coz rumate ak dah ciplak ayat hak terpelihara yang kuar dari mulut ak pasal cinta pertama malam tu! ayat spontan yang ak ungkapkan tu gak menarik perhatian die. haha! adehh.. letih melayan rumate ak yang selalu bertanya nie.. haha! kadang2 pelik pn ye gak. tp rumate, walaupun ko suka banyak tanya and pelik skit kadang2, ak tetap sayang ko! sbb ko rumate terbaik yg ak da. ;)

ChocolatTeddyBear said..
~this post ak amik balik from my previous blog, pinokocute. tetiba terasa nak post kat blog ni. bukan ape.. cam penting untuk ak buat masa ni. ak terlupa pasal post ni. terlupa dengan ayat2 dan kata2 ak dalam post ni dulu. huhu..

Sealed With Hugs & Kissed :
ChocolatTeddyBear. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...